Universiti Malaysia Pahang /
University of Malaysia Pahang (UMP)
Dr. Munira binti Abdul Razak,
Dr. Johari bin Ahmad,
Dr. Noram Irwan bin Ramli
OkUMP Aktivis Teknologis Sejagat @ iOER Showcase UMP
DR MUNIRA BINTI ABDUL RAZAK
DR JOHARI BIN AHMAD
DR NORAM IRWAN BIN RAMLI
1. Jenis bahan iOER
Type of iOER:
Audio Visual Inklusif
Inclusive Audio-Visual Video
2. Asas kepada pembangunan kandungan sebagai bahan iOER:
Rationale of developing content as iOER:
Kepemimpinan Inklusif mustahak bagi menerajui kehidupan yang sejahtera untuk semua serta selari dengan Matlamat Pembangunan Lestari seperti berikut:
Inclusive Leadership is vital to lead a good life for all which is in line with Sustainable Development Goals (SDG) as the following:
SDG 4 : Pendidikan Berkualiti
Quality Education
SDG 10 : Mengurangkan Ketidaksaksamaan
Reduced Inequalities
SDG 11 : Bandar dan Masyarakat yang Lestari
Sustainable Cities and Communities
SDG 16: Keharmonian dan Keadilan serta Institusi yang Mapan
Peace and Justice Strong Institutions
3. Pertimbangan Kebolehcapaian:
Accessibility considerations:
Kami mempertimbangkan serta menyediakan tiga elemen inklusif:
We consider and provide three inclusive elements:
a) Naratif yang ringkas
Simple narration
b) Bahasa Isyarat
Sign language
c) Pembaca Skrin
Screen reader
4. Pengajaran daripada projek ini:
Lessons learnt from this project:
a) Ringkas
Simple
b) Mustahak
Significance
c) Strategik
Strategic
d) Kesinambungan
Synchronize
e) Melengkapi
Symbiotic
5. Bagaimana perkongsian bahan iOER
How will you share your iOER:
b) OkUMP TV
OkUMP Aktivis Teknologis Sejagat @ iOER Showcase UMP
DR MUNIRA BINTI ABDUL RAZAK
DR JOHARI BIN AHMAD
DR NORAM IRWAN BIN RAMLI
1. Jenis bahan iOER
Type of iOER:
Audio Visual Inklusif
Inclusive Audio-Visual Video
2. Asas kepada pembangunan kandungan sebagai bahan iOER:
Rationale of developing content as iOER:
Kepemimpinan Inklusif mustahak bagi menerajui kehidupan yang sejahtera untuk semua serta selari dengan Matlamat Pembangunan Lestari seperti berikut:
Inclusive Leadership is vital to lead a good life for all which is in line with Sustainable Development Goals (SDG) as the following:
SDG 4 : Pendidikan Berkualiti
Quality Education
SDG 10 : Mengurangkan Ketidaksaksamaan
Reduced Inequalities
SDG 11 : Bandar dan Masyarakat yang Lestari
Sustainable Cities and Communities
SDG 16: Keharmonian dan Keadilan serta Institusi yang Mapan
Peace and Justice Strong Institutions
3. Pertimbangan Kebolehcapaian:
Accessibility considerations:
Kami mempertimbangkan serta menyediakan tiga elemen inklusif:
We consider and provide three inclusive elements:
a) Naratif yang ringkas
Simple narration
b) Bahasa Isyarat
Sign language
c) Pembaca Skrin
Screen reader
4. Pengajaran daripada projek ini:
Lessons learnt from this project:
a) Ringkas
Simple
b) Mustahak
Significance
c) Strategik
Strategic
d) Kesinambungan
Synchronize
e) Melengkapi
Symbiotic
5. Bagaimana perkongsian bahan iOER
How will you share your iOER:
b) OkUMP TV